Slider

Het corona protocol van de Loge Den Haag

Tot 1 januari 2021 zijn er geen openbare bijeenkomsten ingepland, zoals lezingen en filmvertoningen. Om de veiligheid van deelnemers aan cursussen en ledenavonden te waarborgen, volgen wij de adviezen van het RIVM op. We hebben de maatregelen die we genomen hebben samengevat in ons corona protocol waarvan je de tekst hier kan downloaden. Indien de maatregelen uitgebreid of versoepeld worden, zullen we dit protocol aanpassen.

In de Loge Den Haag …
… begroeten we elkaar met een glimlach
… volgen we de adviezen op om elkaar te beschermen
… herinneren we elkaar op respectvolle manier aan de afspraken, mocht iemand die vergeten zijn

We hebben de algemene gezondheidsadviezen en onze maatregelen nog even op een rijtje gezet in deze video.

Terug- en vooruitblik tijdens de ALV van 14 september

Ondanks de nog steeds geldende beperkingen i.v.m. het coronavirus was het fijn om weer even bij elkaar te komen tijdens de inhaal-ALV die normaal gesproken in maart zou hebben plaatsgevonden.

Er was veel om door te nemen en er traden twee bestuursleden af en drie nieuwe enthousiaste leden toe. Peter Le Poole zal de rol van penningmeester op zich nemen, Jan Willem Renssen vervangt Annelies Moerel als algemeen bestuurslid en Ria Schopman neemt als voorzitter het stokje over van Jan Maarten Braak.

Ria Schopman gaf na de pauze een presentatie over de ideeën van het bestuur voor de komende tijd. Prioriteit nummer 1 is natuurlijk het vinden van een geschikte locatie voor onze activiteiten. Daarna gaat bestuur verder met het uitvoeren van de plannen die op de plank zijn blijven liggen en kunnen ideeën verder uitgewerkt worden.

Omdat niet iedereen aanwezig kon zijn en ook de aanwezigen misschien nog wel even terug willen lezen wat er allemaal verteld is, zal de presentatie worden rondgestuurd.

Op 7 september vervolgen we onze weg…

…een weg naar Zelf-transformatie.

Onder leiding van Mark Becking  leren we, vanuit ons Ware Zelf verbinding te maken tussen spiritualiteit en het relatieve of persoonlijke niveau.

Dit brengt balans en helpt ons op beide niveau’s tegelijk te functioneren.

Deelname aan de groep stelt de spirituele zoeker in staat om mindful en zonder oordeel naar zijn/haar patronen te kijken:

– Je observeert vanuit de Stille Getuige (de stilte, het Absolute) hoe je ego/persoonlijkheid zich probeert te handhaven, te verdedigen, de controle te houden etc.
– Je leert je bewust worden, jezelf vergeven; zowel met hoofd als hart.
– Je leert alles wat zich ook maar voordoet te omhelzen (zowel binnen als buiten jezelf); het mag er zijn.
– Deze zachte en liefdevolle benadering leidt ertoe dat je wat een obstakel leek, als vanzelf loslaat.

27 juli 2020: EXTRA Algemene Ledenvergadering over het gebouw

Loge gebouw Laan van Meerdervoort 1AOp 27 juli 2020 komen we bij elkaar in een extra ALV die geheel gewijd zal zijn aan ons gebouw.

De zaal is volgens de RIVM richtlijnen ingericht ter voorkoming van besmetting met het coronavirus. Bij binnenkomst is er een mogelijkheid om je handen te desinfecteren. De garderobe wordt afgesloten, neem je jas dus mee naar binnen.
Er is een verplichte looprichting aangegeven met tape op de vloer. Toegang tot de zaal uitsluitend via de deur tegenover de keuken. Verlaat de zaal via de deur aan de voorzijde. Voor wie zich prettiger voelt bij het dragen van een mondkapje, zijn er mondkapjes aanwezig.

De natuur trekt zich overigens niets aan van de crisis. Kijk eens hoe prachtig de rozen in bloei staan in de tuin van ons Logegebouw?

De volgende adviezen gelden nog steeds:

  • Houd anderhalve meter afstand
  • Hoest of nies in je elleboog of mouw
  • Gebruik papieren zakdoekjes

 

Tussen extase en hysterie

Verslag van de lezing van Rico Sneller over de Duitse filosoof Ludwig Klages, hedendaags filosoof van de ziel, op maandag 9 maart 2020.

Ludwig Klages leefde van 1872 tot 1956. Een bijzondere ‘filosoof van de ziel’, die echter op de achtergrond is geraakt door de bekendheid van andere filosofen uit zijn tijd, zoals Wittgenstein en Heidegger.

Naar de mening van Rico is dit jammer, omdat zijn filosofie juist in de huidige tijd zo goed van pas kan komen, temeer als je ‘hysterie’ nu vertaalt door ‘burn-out’.

Klages voert een pleidooi voor de bewustloze, zuiver affectieve toestand die voorafgaat aan elk actief denken en willen, de ziel, het reservoir waaruit wij kunnen putten: in kunst, religie (spiritualiteit) of filosofie. Hiervoor hebben wij vaak een extatische ervaring nodig.

Een extatische ervaring is iets dat alleen uit de eigen ervaring kan ontspruiten en ruimte- en tijdoverstijgend is, en die alleen achteraf kan worden geanalyseerd en waarvoor wij eigenlijk geen termen hebben.

De hysterie (of burn-out) is de terugslag die je krijgt door een innerlijke drang om te scheppen en die opgeroepen wordt door het gevoel van onvermogen om de ervaring te hebben. Men kan dus zijn creativiteit niet kwijt en men kan zich niet ontplooien.

Klages heeft ook grote kritiek op de hedendaagse cultuur en de verwoesting van de natuur, zoals buiten ons als in ons. Het gaat hier volgens Klages om één en hetzelfde, de ’levenskracht’.

Wij dienen een filosofie te ontwikkelen waarbij zaken opnieuw worden bezield, zodat wij ze opnieuw tegemoet kunnen treden, door middel van bijvoorbeeld poëzie en symboliek en daardoor weer de levenskracht aan kunnen boren.

Ook keerde hij zich tegen de wetenschappelijke overtuiging dat waarneming plaatsvindt tussen twee objecten: de waarnemer en de buitenwereld. De menselijke ervaring is echter anders. Een wetenschappelijke objectieve werkelijkheid is onmogelijk. Waarnemen is het ondergaan van een (levens)stroom, het ondergaan van het waargenomene.

De depressieve mens is het contact met de buitenwereld kwijtgeraakt, hetgeen ook typisch is voor onze huidige tijd. Het wereldbeeld is verwetenschappelijkt, waardoor de mens zijn levensbestemming niet meer kan realiseren. Dat contact moet echter opnieuw worden gelegd en doorleefd.

In een eerdere lezing van Rico vorig jaar besprak hij Plotinus. Deze filosoof stelde de geest boven de ziel. Klages ziet het echter anders: Geest versus ziel. De geest is iets problematisch en de ziel is daarvan het slachtoffer. Het zijn twee bewustzijnstoestanden, waarbij je de geest kan zien als de ‘stok in het wiel’, die de samenhang onderbreekt. De geest, het ik, is een probleem. Het blokkeert het gevoel onder het mom van redelijkheid en/of de wil.

De ziel is een bewustzijnsniveau waarmee je wel of niet contact hebt, waarbij het lichaam de manifestatie is van de ziel.

En natuurlijk is er over deze zielsfilosoof nog veel meer verteld door Rico. Om zelf meer te weten te komen over de filosofie van Klages wijst Rico op twee Nederlandse boeken waarin o.a. over de filosofie van Ludwig Klages is geschreven t.w.

-Pluraliteit van de levenskunsten, geschreven door Tatjana Kochetkova, Nelleke Canters en Rico Sneller en

-Rechtvaardigheid, Persoon en Creativiteit (personalisme in recht en politiek) door Claudia Bouteligier en Timo Slootweg.

 

Afgelaste bijeenkomsten vanwege nieuwe gezondheidsrichtlijnen m.b.t. het coronavirus

handen wassen protocolUPDATE 24 maart 2020: Vanwege aangescherpte regels worden alle evenementen en bijeenkomsten, ook met minder dan 100 personen, afgelast tot 1 juni 2020.
In verband met het toegenomen aantal besmettingen en de daaruit voortvloeiende nieuwe richtlijnen met betrekking tot het coronavirus, hebben wij besloten alle loge-bijeenkomsten af te gelasten tot Pasen (12 april).  Daarna wordt besloten hoe we verder gaan.

Dit geldt voor openbare lezingen, ledenavonden en cursusbijeenkomsten. De deelnemers  zullen door de cursusleiders zelf op de hoogte worden gebracht.

Dit betekent ook dat de Algemene Ledenvergadering (ALV) van 30 maart a.s. zal worden verplaatst naar een nader bekend te maken datum. De leden worden hierover uiteraard tijdig geïnformeerd.

We houden jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Blijf vooral kalm en, nu we geen handen kunnen schudden, begroet de ander met een glimlach.

Lezing 9 maart: Ludwig Klages, hedendaagse filosofie van de ziel

Dr. Rico Sneller, lezing Synchroniciteit in de westerse filosofie. Loge Den Haag TVNOp 9 maart zal Rico Sneller in onze loge een lezing geven over ‘Ludwig Klages, hedendaagse filosofie van de ziel’.  Dr Rico Sneller (1967) is Associate Lecturer bij de Technische Universiteit Eindhoven en werkte hiervoor als universitair docent filosofie aan de universiteit Leiden, instituut voor wijsbegeerte.

De hedendaagse spiritualiteit lijkt in een crisis te verkeren: ze vindt nauwelijks aansluiting bij een intellectueel discours. Het zijn vooral overspannen managers van boven de 50, gescheiden dames van middelbare leeftijd en een handvol oudere jongeren die ermee uit de voeten kunnen. Wetenschap en filosofie laten spiritualiteit en mystiek geheel links liggen. Of toch niet?

De inmiddels vrijwel vergeten filosoof Ludwig Klages (1872-1956) laat zien dat spiritualiteit de weke onderbuik van de filosofie vormt, en dat het structureel verwaarlozen van de ziel heeft geleid tot de huidige ecologische en psychologische impasse.

Ludwig KlagesKlages voert een pleidooi voor de bewustloze, zuiver affectieve toestand die voorafgaat aan elk actief denken en willen. Hij noemt die toestand ‘ziel’ en toont aan dat deze het enige zinvolle reservoir vormt van waaruit wij kunnen putten: in kunst, religie of filosofie. Klages staat in een Romantisch-mystieke traditie en leunt tevens aan tegen het Chinese Daoïsme en de Indiase Shamkhya.

Schoorvoetend lijkt de belangstelling voor zijn denken terug te keren, onder andere door de recente Engelse vertaling van zijn boek Vom kosmogonischen Eros. Zijn hoofdwerk, Der Geist als Widersacher der Seele, zal vermoedelijk altijd onvertaald blijven; het telt een slordige 1400 pagina’s.

Aanvang: 20.00 uur
Adres: Laan van Meerdervoort 1-A, 2517 AA Den Haag
Prijs: gratis voor leden, niet-leden € 6,-

lezing Gevallen Engelen, Sandra van Dalen

Een bezoek aan Mont Saint-Michel inspireerde me tot een zoektocht naar gevallen engelen

Sandra van Dalen geeft ene lezing in de Loge Den HaagOp 24 februari hield Sandra van Dalen een lezing over gevallen engelen.

Voor de pauze vertelde Sandra dat haar fascinatie met het onderwerp gevallen engelen is ontstaan na een bezoek aan Mont Saint-Michel in Frankrijk, toegedicht aan de engel Michael. Dat leidde tot een zoektocht hierover in de Geheime Leer in samenhang met andere tradities en geschriften, waarvan zij haar bevindingen via een interessante diapresentatie heeft gepresenteerd.

Zij verwees naar de Geheime Leer Deel 1 waarin het begrip gevallen engelen 9 keer en naar Deel 2 waar het thema maar liefst 23 keer wordt genoemd, en waarin verschillende benamingen voor gevallen engelen voorkomen, o.a. Elohim, Nephelim., Zonen van God zoals vermeld in Genesis 6, Satan, Asura’s, Pitar, Deva’s, Draken en tot slot de Mensheid zelf.

lezing Gevallen engelen, door Sandra van Dalen Sandra refereerde aan de uiteenlopende teksten die mevrouw Blavatsky in de Geheime Leer ter zake schreef met bijhorende verwijzingen naar religies, oude culturen en wijsheidsgeschriften vanuit een filosofische, esoterische, fysiologische, antropologische, historisch/geologische en allegorisch/symbolische benadering. Al met al om tenslotte te constateren dat er niet een eenduidige betekenis van gevallen engelen is te geven, maar dat e.e.a. uitnodigt tot verdere studie en diepgaand onderzoek.

Na de pauze was er gelegenheid tot vragen en opmerkingen waarbij de landelijke voorzitter Wim Leys een uitgebreid verhelderend theosofisch betoog hield over de betekenis van de zondeval van de mens als geestelijk wezen die een stoffelijk lichaam aanneemt en dientengevolge aan dood en geboorte en tweeslachtigheid werd onderworpen. Het Adam en Eva verhaal dus.

Afgesproken is dat toehoorders een samenvatting van de presentatie van Sandra alsmede het uitgewerkte verslag van de inbreng van de voorzitter via de secretaris van TVN Loge Den Haag per mail toegestuurd zullen krijgen.

Lezing Hans van Aurich over de Tarot

Symbolen zijn een objectieve weerspiegeling van de grondstructuur van de werkelijkheid

Op maandag 17 februari j.l. hield Hans van Aurich in onze loge een lezing over de Tarot. Vorig seizoen hield Frank Tuinstra al een lezing over dit onderwerp en op ons verzoek ging Hans hier verder en dieper op in.

De tarot is een heel oud ‘kaartspel’. Er zijn 22 kaarten, plaatjes met een voorstelling. Je kunt de kaarten op meerder niveaus en op meerdere manieren gebruiken. Iedere kaart zit vol met symbolen, die vol betekenis zijn. En elk symbool heeft een boodschap. Wij kennen dat ook in het dagelijks leven.

Lezing Hans van Aurich over de TarotDenk maar aan een rond verkeersbord met een rode rand. Dat zegt ‘het mag niet, verboden’. Is het verkeersbord blauw, dan zegt het ‘dit moet’. Ook dit zijn symbolen, die ons zonder woorden de betekenis geven, wat wij heel gewoon vinden; wij zijn daarin geconditioneerd.

Symboliek is een taal die het onderbewuste begrijpt. Symbolen zijn een objectieve weerspiegeling van de grondstructuur van de werkelijkheid. De Tarot is dus eigenlijk een Inwijdingsboek. Maar om de betekenis van wat we zien te begrijpen is veel oefening nodig.

Lezinge Hans van Aurich over de TarotEr zijn Tarotkaarten in vele uitvoeringen. De bekendste is die van Sir Arthur Waite. Hans liet ons ook het boek en de kaarten zien van Paul Foster Case, stichter van een westerse mysterieschool. Hij heeft de beelden iets aangepast. Op kaart nr 8 (zie foto) genaamd Kracht zien we twee keer een vrouw met een leeuw. In de kaart van Waite heeft de leeuw de staart tussen de benen (=onderdanigheid) en drukt de vrouw de bek van de leeuw dicht (beheersing). In de kaart van Case heeft de leeuw de staart omhoog (vriendschap) en wordt alleen de bek vastgehouden, zonder geweld. Ook zijn vrouw en leeuw daar samen in de bloemen gehuld. Er is dus geen afgescheidenheid, zoals bij Waite.

De kleuren hebben ook vaak een betekenis. De rode leeuw duidt op de lagere krachten. Het gaat erom dat we onze lagere krachten leren transformeren. Universele liefde overwint de lagere emoties.

De slang uit Genesis, de verleider, duidt op de val uit de Eenheid in de stof. Ook in de heraldiek zien we adelaars en leeuwen uit de Tarot. Zo heeft Hans heel veel details benoemd en uitgelegd. De Tarot is een mooi middel om met ons onderbewuste in dialoog te gaan en onszelf te leren transformeren. Daar gaat het om!

Veel dank Hans, voor deze boeiende avond.