Programmafolder Loge Den Haag 2019 2020 is klaar

Het nieuwe programma voor seizoen 2019 – 2020 is bekend!

De brochure met het nieuwe programma voor het komende seizoen is uit! 

Blader hier door onze digitale folder. Als u op het grijze rondje in het midden van de cover klikt, opent zich een volledige scherm. Dat is wel zo duidelijk.

Boeddha, folder Theosofie Den Haag, agendaHet programma omvat een boeiende mix van theosofische en aanverwante onderwerpen. Vergeet niet om de avonden die u beslist niet wilt missen alvast in uw agenda te zetten.

Voor alle bijeenkomsten geldt dat ze plaatsvinden op maandagavond en om 20.00 uur aanvangen. De eindtijd is meestal rond 22.00 uur. De entree bedraagt € 6,-  (gratis voor leden) waarvoor u ook in de pauze een kopje koffie of thee krijgt met iets lekkers erbij.

U kunt de folder hier downloaden: Theosofie in Den Haag, Lezingen en cursussen seizoen 2019 – 2020  Uitgebreide informatie over de sprekers en hun onderwerpen vindt u op de pagina Lezingen. Op 16 september zal Guido Lamot de spits afbijten met zijn lezing ‘Aan de Voeten van de Meester’.

Graag tot ziens bij een van onze openbare avonden!

Adres: Laan van Meerdervoort 1A,  2517 AA Den Haag

Sprekers seizone 2018 2019 Loge Den Haag TVN

Onze eregalerij van sprekers van het voorbije seizoen

Loes Huijgens , Rico Sneller, Shanti van Wijk, José van der Loop
Ria Schopman, Mark Becking, Hans van Aurich, Marian van der Horst
Wim Leys, Hans de Back, Tim Wyatt, Guido Lamot

We kijken met heel veel plezier terug op het afgelopen lezingenseizoen. De zaal was regelmatig goed gevuld met enthousiaste bezoekers die ademloos luisterden naar de interessante presentaties van de sprekers. Heel veel dank daarvoor!

Het verheugt ons zeer dat een aantal van deze sprekers ook dit jaar weer present zullen zijn. Zo opent Guido Lamot traditiegetrouw het lezingenseizoen, dit jaar met de lezing ‘Aan de voeten van de meester’ over de bestseller van de jonge Krishnamurti. Ook Hans van Aurich heeft een boeiend onderwerp voor ons in petto, ‘De Tarot – Het Levensboek’. En Rico Sneller laat ons dit jaar kennismaken met de voor vele onbekende ‘Ludwig Klages, hedendaags filosoof van de ziel’.

In het lezingenarchief 2018-2019 kunt u niet alleen de inhoud van de lezingen teruglezen, maar is ook voor het gemak een link naar het verslag van de lezing onderaan ieder bericht geplaatst. Zo kunt u alvast in de stemming komen voor het nieuwe seizoen dat op 16 september begint!

Filmserie: Mythen & Bewustzijn met Joseph Campbell

Als vooraanstaand wetenschapper, schrijver en leraar heeft Joseph Campbell een diepgaande invloed gehad op miljoenen mensen – inclusief Star Wars-maker George Lucas. Voor Campbell was mythologie het “lied van het universum, de muziek van de sferen.”

Deze stimulerende gesprekken tussen inspirator Joseph Campbell en vooraanstaand journalist Bill Moyers creëerden een nationale sensatie toen ze voor het eerst op de televisie werden uitgezonden. In levendige, uitgebreide dialogen bespreken de twee mannen hoe mythen de sleutel vormen tot het begrijpen van menselijke ervaringen. Ze kunnen oppervlakkig variëren van cultuur tot cultuur, maar op hun diepste niveau onthullen ze allemaal het pad naar zelfontplooiing, sociale integratie en uiteindelijk transcendentie.

Er zijn zes afleveringen die in het seizoen 2019 – 2020 van de Loge Den Haag, op de volgende data vertoond worden:

30 september 2019: ‘Het Avontuur van de Held’
25 november 2019: ‘De Boodschap van de Mythen’
27 januari 2020: ‘De eerste Verhalenvertellers’
17 februari 2020: ‘Opoffering en Gelukzaligheid’
30 maart 2020: ‘Liefde en de Godin’
8 juni 2020: ‘Maskers van de Eeuwigheid’

Na het bekijken van de film is er gelegenheid om over de inhoud van gedachten te wisselen.

nieuwe lezingen en filmsprogramma 2019 2020 komt eraan.

Ook zo benieuwd naar het nieuwe lezingen- en filmsprogramma?

Bijna klaar, dus nog heel even geduld, alstublieft. De programmacommissie heeft de afgelopen tijd heel hard gewerkt om de seizoenskalender te vullen met meeslepende films, boeiende ledenbijeenkomsten en interessante lezingen over uiteenlopende onderwerpen.

De commissie is ervan overtuigd dat zowel onze trouwe bezoekers als de logeleden ook het komende seizoen enthousiast zullen zijn over het aanbod.

Het programma wordt ook nog eens verpakt in een gloednieuw, kleurrijk jasje en zal ook digitaal te bewonderen zijn.


Graag tot ziens in onze lezingenzaal in september!

Fluitend door het leven

Fluitend door het leven

Leer genieten van je eigen aansturing(spunt)

Hoe werkt het? Hoe word ik me er bewust van? Hoe kan ik er bewust op reageren?

 

Cursus R & A Esoterie over je eigen aansturingspuntDe gehele schepping, dus ook de kosmos, de aarde en de mens, heeft te maken met bepaalde wetmatigheden. Deze wetmatigheden zorgen voor de evolutie en de ontwikkeling van al het leven en haar bewustzijn.

De schepping is een evolutionair proces, waarbij het niet alleen gaat om de creatie van nieuwe dingen maar ook om de ontwikkeling van ons als wezens tot een hoger evolutionair niveau.

Nu is het niet zo dat er al een volledig plan voor deze ontwikkeling klaarligt. De energie, waaruit de kosmos is opgebouwd is gericht om verder in bewustzijnsontwikkeling te groeien.

Dit is een drijvende kracht, die er sturing aan geeft. Deze aansturing is één van de wetmatigheden van de schepping en wij noemen dit ”het aansturingspunt”.
Het aansturingspunt geeft ook richting aan onze eigen ontwikkeling, dit geldt voor ons als mens, maar ook voor alle wezens om ons heen en alle wezens in de kosmos.

Het is de drijfveer, het verlangen, de wens om verder te kunnen en de wil om de mogelijkheden te ontdekken om iets nieuws te creëren en hierdoor onszelf beter te leren kennen. Door onszelf te leren kennen, leren we ook onze mogelijkheden kennen. Het is een kracht die ons hoe dan ook indirect voortstuwt.

Locatie: Laan van Meerdervoort 1A, 2517 AA Den Haag
Dag en tijdstip: Zaterdag 10.30 – 13.00 uur. Zaal geopend vanaf 10.15 uur. Koffie en thee zijn gratis
Data 2019: 21 september, 5 oktober, 2 november, 30 november
Data 2020: 25 januari, 22 februari, 21 maart, 18 april, 16 mei, 6 juni
Deelname: € 112,50

Werkvormen:

Uitwisseling | Informatie | Healing Tao-oefeningen | Meditatie | Thuiswerk | Oefeningen |

Meer informatie en aanmelden bij Rien van der Linden, 06-28 46 68 14 of Anitha Kreuijer, 06-38 23 31 49. Je kunt ook mailen naar esoterischeartikelen@gmail.com
Download hier de flyer Fluitend door het leven

Hoe meer je op je kosmische pad komt, hoe meer jij je in je leven bewust wordt van je eigen aansturingspunt en de richting van het leven, waarvoor je gekozen hebt. Hierdoor heb je de keuze om je verantwoordelijkheid te nemen, je keuze te accepteren en opent het de mogelijkheid om fluitend door het leven gaan.

Vervolgstudie Geheime Leer in de overgang van het 2e naar 3e decennium van de 21e eeuw

Thematische studie Geheime Leer. Deze zal bestaan uit modules in een cyclus van één studie- en één meditatieavond per maand. In elke module zal een thema uit de Geheime Leer bestudeerd worden. De Modules bestaan uit periodes van meerdere maanden waarna een volgend thema aan de orde komt. Hierdoor bestaat er de mogelijkheid dat er gekozen kan worden om een bepaald thema te volgen of op een later tijdstip mee te doen met deze studie.

Het thema van het najaar 2019 is:

Het Klimaat en de wet van de Periodiciteit in relatie tot de oude wijsheid (Geheime Leer)

Voorkennis van de Theosofie is wenselijk maar niet noodzakelijk.

Door de verschillende achtergronden en voorkennis kunnen wij van elkaar leren en inzicht krijgen in onze eigen ontwikkeling.

Data 2019 en 2020:

Studie Geheime Leer  bij Rien van der Linden thuis      14:30 uur – 16:30 uur
2019: 11 september, 9 oktober, 13 november en reservedatum 8 december
2020: 8 januari, 12 februari, 11 maart, 8 april, 13 mei en 10 juni

Meditatie Geheime Leer   Loge Gebouw        19:30 uur – 21:30 uur
2019: 25 september, 23 oktober, 27 november
2020: 22 januari, 26 februari, 25 maart, 22 april, 27 mei en 24 juni

Voor verdere informatie of opgave, kan je mij bellen 06 – 28 46 68 14 of mailen mjcvanderlinden.theosofia@gmail.com

Rien van der Linden

De Stem van de Stilte resoneert diep van binnen

De deelnemers aan het seminar The Voice of the Silence met Martin Leiderman, werden vier dagen ondergedompeld in de ware betekenis van de poëtische verzen van dit kleine, maar o zo waardevolle boekje. Zo vonden zij antwoorden op de vragen, wie “de weinigen” zijn voor wie dit boekje bedoeld is, welke twee paden er zijn en op welk moment de stem van de stilte gehoord kan worden. Over het werk dat eraan vooraf gaat om dat punt te bereiken zei Martin Leiderman, dat we behoorlijk wat tegenwerking zullen ondervinden van onze “cruel crafty powers”. Leer ze te herkennen, ervaar ze, doorleef ze en oefen ermee. Alleen zo kun je ze overwinnen.

Reacties van deelnemers:

De majestueuze bomen en de vijver met bloeiende lotus in de prachtige omgeving van het Internationaal Theosofisch Centrum in Naarden maken het deelnemen aan het seminar De Stem van de Stilte tot een feest voor de ziel en de zintuigen.

 

We leren heel veel van Martin. Dachten dat we dit boekje al lang kenden, maar het is ongelofelijk wat er nog allemaal in zit . . .

 

En met de humor en tegelijkertijd de diepte waarmee Martin Leiderman het brengt, is het een prachtig seminar!

 

 

Vereenzelvig je niet met de dingen buiten je, ben in het hier en nu

Hieronder leest u het uitgebreide verslag van de lezing gegeven door Shanti van Wijk op 27 mei 2019 in de Loge Den Haag van de Theosofische Vereniging Nederland.

De avond werd geopend met het zingen van de mystieke klank OM, de ‘bija mantra’ of zaadmantra, de oerbron die zich toont als energie, als macht en kracht. OM is de basis van alle klanken en we zijn meegegaan met de stroom van het Oneindige, het grote mysterie dat ten grondslag ligt aan alle manifestatie, een abstract Bewustzijn, wat wij in het westen veelal God noemen, de leidende en stuwende kracht van universeel Bewustzijn, het is het onvergankelijke, oneindige Brahman. Daarna is er de Qayatri Mantra gezongen uit de Rig Veda. Het is het verhevenste Vedische gebed. In deze mantra vragen we om inzicht en verlichting van Buddhi aan het eeuwige Licht Savitur, een andere naam voor Surya, de zon. Gevraagd werd ook dat de krachtige stralen van Savitur de aarde, de ruimte en de hemelen (bhur- bhuvah-svah) zal bekrachtigen en verlichten. Geëindigd werd met het gebed en mantra uit de Yajur Veda; OM asatoma sat gamaya OM, leidt mij van onwetendheid naar weten, van duisternis naar licht, van de dood naar onsterfelijkheid.

Waar straalt het Bewustzijn in ons? In de Mandaka Upanshad, dit is de Upanishad geschreven voor monniken en geeft een uitgebreider beschrijving over het heilige woord OM. De Mandukya Upanishad die uiteengezet werd, is zeer compact en bestaat uit 12 mantras. Echter beide geschriften zeggen: In ons hart, midden onder het borstbeen is een dimensieloos punt dat ons verbindt met het al; het stralende Brahman woont daar in de binnenste holte van het hart en beweegt zich daar, het is de grote drager van alles, want in het hart is alles geconcentreerd dat beweegt, ademt en verandert. Atman bevindt zich binnenin het hart, daar waar energiekanalen elkaar ontmoeten, het bevindt zich in de hemelse ruimte, je spirituele hart, het stralende rijk van Brahman van duisternis naar licht, van de dood naar onsterfelijkheid. Met OM shanti, shanti, shanti, OM vrede, vrede, vrede, werd er vrede gevraagd in het lichaam de geest en rondom ons, dat er geen storingen mogen zijn ten gevolge van ziekten, geestelijke moeilijkheden of uiterlijke omstandigheden.

Het teken OM
In het derde vers wordt geschreven over het eerste kwart van OM het waakbewustzijn, Vaishnavara genoemd, uiterlijk wetend en drukt zich uit in de stof, de stoffelijke wereld. Het is de wereld van de zintuigen met 7 ledematen, 19 monden en genietend van grove voorwerpen. De 7 ledematen: de hemel zijn hoofd, de zon zijn ogen, lucht zijn adem en lichaam, water zijn lagere organen en de aarde zijn voeten. De 19 monden: zijn zintuigen, 5 actie organen, 5 prana´s en 4 facetten van de geest (aandacht, geheugen, intellect en ego). Alles in de natuur is Vaishnavara, alles waarin de mens leeft, beweegt, werkt en ervaringen opdoet, dit alles is Vaishnavara. Het waakbewustzijn is de normale bewustzijnstoestand van de mens. De Werkelijkheid/OM gaat aan alles vooraf en drukt zich uit in unieke vormen van schoonheid in de natuur, de kunst, een kind, alles ligt besloten in Vaishnavara. Dit bewustzijn is naar buiten gericht, de wereld van vorm en naam, de openbaringsvorm van het ene leven. Wie de wereld van vorm, leven, bewegen, ontstaan en verdwijnen kan zien als een openbaringsvorm van het Ene Leven, wordt gevoelig voor de wetten van harmonie en eenheid waarop het universum rust.

In het vierde vers wordt het tweede kwart van het heilige Woord beschreven. Taijasa met de droombewustzijns-staat als zijn veld, innerlijk wetend met 7 ledematen, 19 monden en genietend van subtiele voorwerpen. De ervaringen van het waakbewustzijn worden verwerkt in de droomwereld, het droombewustzijn. De uiterlijke wereld van grof stoffelijkheid maakt plaats voor de ijlere werelden van het droombewustzijn. Nog steeds is er een ik, een dualisme. In de droom is er een bewustzijn tussen de kenner en het gekende, tussen subject en object. De ervaringen worden verwerkt, maar ook worden hier de poorten geopend voor een nog diepere toestand van het bewustzijn, een staat waarin geen dualiteit meer is, een bewustzijn waar kenner en gekende opgaan in eenheid. Deze bewustzijnstoestand wordt prajna genoemd, het veld of wereld van de diepe slaap. Prajna is de wereld zonder vorm en naam en ervaring. Wanneer iemand geen dromen ziet en geen begeerten voelt dan is er de diepe slaap. Hierin zijn alle ervaringen verenigd met het kennen herleid tot een onbepaalde massa vol zaligheid. In prajna als veld is het zelf niet langer bewust van de uiterlijke of innerlijke werelden evenals dat er geen ik-gevoel is. Hier is alleen maar Bewustzijn noch naar buiten noch naar binnen gericht. Deze wereld kent geen afgescheidenheid, geen zelfbewustzijn. Alle ervaring is geworden tot diepe, onbeweeglijke rust en vrede. Het bewustzijn is opgegaan in Eenheid en teruggekeerd tot de Bron waaruit het is voortgekomen. In Prajna zegt deze Upanishad is het Zelf; het Ene is het vele, het Ene is het Al, de goddelijke bron van het leven, het is Ishvara zegt Mandukya. Ishvara de God van het universum. Slaapbewustzijn is Ishvara dat een eindeloze oceaan van Ananda of zaligheid in zich draagt, een ondeelbaar Universeel Bewustzijn. De zieners hebben gezegd dat er nog meer is dan prajna en in vers zeven gaat het dan over Turya, het vierde veld. Dit is niet innerlijk te kennen noch uiterlijk kennend, evenmin is het een onbepaalde massa van kennis, noch van niet kennis. Hier valt niets over te zeggen het is onvatbaar, ondenkbaar, onbeschrijfbaar. Dit moet worden verwerkelijkt!!! Het gaat ons denken te boven. Het enige wat gezegd wordt is dat het ene Zelf, het Ene zonder tweede voorbij tijd en ruimte gaat en dat het onmogelijk is er iets over te zeggen. OM is dit alles, het hele universum. Dit OM is waarlijk Atman. Mandukya zegt verder: hij die dit weet gaat op in zijn Zelf het Atman, ja hij die weet…

Tot slot: waarom weten we niet dat we door OM de bron kunnen bereiken? Waarom zijn we ons niet bewust dat alles om ons heen een manifestatie is van OM? Dat ons individuele zelf geen andere plaats heeft om te Zijn of te Bestaan dan in het Zijn van Ishvara? Waarom kunnen we niet transcenderen? Waarom lijden we zo intens door een totaal verwrongen geest? Is het door de haast die ons opslokt of is het je eigen geest? Verwerkelijking vraagt om inzicht, studie, overgave, toepassing en tapas (brandende ijver). De geest moet dus worden aangepakt. Een mens heeft een hoofd, hart en twee handen. De ene mens is een denker, filosofie is zijn ding, de ander is gevoelsmatig en heeft een goed ontwikkelde intuïtie, nog een ander wil iets doen, onzelfzuchtig handelen is zijn ding. De verschillende yogapaden verschillen van elkaar door hun invalshoek. Swami Sivananda geloofde in een integrale ontwikkeling. Het hoofd, hart en de handen moeten allen worden ontwikkeld. Een eenzijdige ontwikkeling is nooit goed zei hij. Hij zei, ik geloof in OM-pathie en Sympathie. Sympathie kan wonderen doen maar wat bedoelde hij met OM-pathie? Dit woord vind je niet in het woordenboek. Er zijn allerlei pathieën; allopathie, homeopathie, osteopathie enz. Die hebben allemaal betrekking op het lichaam en de geest. Het zijn verschillende methoden om het lichaam en de geest gezond te maken. Iedere dokter zweert bij zijn eigen methode.

Er zijn veel meningsverschillen tussen de vertegenwoordigers van die verscheidene benaderingen. Iedere methode heeft voor- en nadelen.
OM-pathie daarentegen heeft niet zozeer betrekking op het lichaam en de geest, maar op dat wat achter het lichaam en de geest staat en dat wat in wezen ziekteloos en smetteloos is. Als je je vereenzelvigt met het lichaam en de geest, overkomt je alles wat het lichaam en de geest overkomt. Yoga is zich vereenzelvigen met het ziekteloze Atman. Yoga is Zijn. Ik wil je een sleutel aanbieden om te komen tot een staat van rust en stabiliteit. De sleutel die Shanti altijd hanteerde in haar lessen was namelijk: vereenzelvig je niet met de dingen buiten je, ben in het hier en nu aanwezig, ben geen doener, geen maker, geen prestatie, geen veroveren. Nee, je laat gebeuren en aanvaard wat er is en offer jezelf als niet doener maar als een stille getuige. Via dit getuige-bewustzijn wordt de vereenzelviging met het lichaam opgeheven en blijf je onberoerd van de grillen van de geest. Je kunt opgaan in jouw gevoelde gevoel in de heelheid van ervaren. Je bent dat gevoel maar je maakt het niet, je bent die heelheid van ervaren. Vanuit het getuige-bewustzijn leidt alles een eigen bestaan, drukt alles zich vrij uit en ben je bewust van de adem, de prana, het voertuig tot realisatie. Blijf bewust van de innerlijke stroom van het oneindige Zelf, je krijgt dan een overvloed van pranada (energie) die het lichaam voedt en bekrachtigd en optilt naar een hoger bewustzijn en je op kunt gaan door de klank in het klankloze.

De avond werd na de pauze afgesloten met een OM-meditatie.

17 juni: Sluiting van het seizoen met veggie BBQ

We nodigen alle leden van de Loge Den Haag van harte uit om op 17 juni a.s. de sluiting van het seizoen te vieren in onze tuin met een (vegetarische) BBQ.

Het begint om 19.00 uur en zal rond 22.000 uur afgelopen zijn.

We zien ernaar uit om samen terug te kijken op een enerverend jaar, maar vooral ook vooruit te kijken naar de mooie activiteiten die we op de planning hebben staan.

 

 

 

DEZE LEZING VERVALT 3 juni: ‘Actualiteit van de Daoïstische levenskunst’

Door omstandigheden kan deze lezing helaas niet doorgaan. Onze excuses hiervoor.

Wij hopen u opnieuw te begroeten in september wanneer het nieuwe lezing- en cursusseizoen begint. Wilt u op de hoogte blijven van het programma, meld u dan aan voor de nieuwsbrief : tvndenhaag@gmail.com

Over de spreker: Tatjana Meira-Kochetkova promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze heeft onderzoek gedaan in de milieufilosofie en bio-ethiek aan de Universiteit voor Humanistiek en de Universiteit Twente. Ze is filosofisch consulent en freelance docent filosofie. Thema’s die in haar publicaties centraal staan, zijn onder meer personalisme, filosofie in Rusland, bio-ethiek en filosofie van mens en techniek. 

Deze lezing zal ingaan op de Daoïstische levenskunst en haar meditatieve praktijk. In het Daoïsme is de onderlinge verbondenheid tussen geest, lichaam en omgeving zeer groot. Hieruit ontwikkelden zich in de Chinese traditie talloze medische technieken (bijv. acupunctuur) en psychofysische disciplines, zoals oefeningen in het bevorderen van lichamelijke harmonie en beheersing (T’ai-ji-chuan). Er zullen twee aspecten aan de orde komen.

Ten eerste zal worden ingegaan op Daoïstische teksten die inspireren om het zelf en de eigen relatie tot de wereld te onderzoeken. Betekenis en centrale boodschap van de Dao De Jing zullen aan de orde komen: het doen door niet te doen (wei wu wei).

Ten tweede zal worden gekeken naar verschillende Daoïstische praktijken die een gezond lichaam en een vreedzame geest heten te bevorderen (zoals ‘thee-waardering’, het vijf-elementen-dieet voor de gezondheid, de principes van contemplatief wandelen, en Daoïstische beeldende kunst).